« Home | oopa: aivotpalaa, aivotpalaa » | Ameeba: Mitä ihmiset sanovat... » | oopa: yhden mekanpikselin mies » | puuro: kesäsuunnitelmia » | oopa: onko jälleen uusi päivä? » | puuro: punaisilla lievä ylivoima » | niitty: havaintoja » | oopa: muistatteko kun hip hopista tuli kaupallista? » | oopa: yksinäisyyttä kavereiden välissä » | oopa: N.W.A: Straight Outta Compton! »

Ameeba: Ylpeys ja ennakkoluulo

Myönnettäköön, että sorrun usein ihmisten määrittelyyn ulkonäön perusteella. Marimekkopaitaiset hipit, ylikireissä farkuissa heiluvat bimbot, mukataiteelliset runotytöt, älykkönörtit ja aivottomat lihaskimput tulevat nimilapuilla läiskityksi ja lokeroiduiksi. Huomattu on tosin myös se, että ensivaikutelma usein pettää.

Olen vuosien varrella saanut kuulla itsestäni jos jonkinlaisia käsityksiä. Nuorempana olin todella ujo, siinä määrin että en puhunut ihmisille, joita en tuntenut hyvin. Tämän takia sain usein kuulla olevani ylpeä. Opettajien mielestä taas olen aina ollut kiltti ja hiljainen.

En vieläkään ole mikään maailman sosiaalisin ihminen, ja kestää aikansa ennenkuin olen uudessa seurassa oma itseni. Useasti olenkin saanut kuulla olevani yliasiallinen ja hillitty tiukkapipo. (Tämä vaikutelma tosin tuppaa hiipumaan viimeistään siinä vaiheessa, kun minulle antaa viinaa.)

Olen niin ikään tullut määritellyiksi sellaisilla käsitteillä kuten elovenatyttö ja naapurintyttö. Näitä määritelmiä etenkin vastustan ankarasti. Mikä helvetin naapurintyttö? Asunko muka sinun naapurissasi, mitä? Eivätkä vaaleat hiukset tee ihmisestä mitään kaurahiutalehoroa, saakeli.

Tosin ei kiltiltä näyttäminen aina huonoa ole. Entisen kämppikseni Jonnan eräs määritelmä kuului: ”Ameeba näyttää pyhäkoulunopettajalta, mutta on oikeasti tosi perverssi”. Tätä Jonna julisti suunnilleen kaikille vastaantulijoille. Jotka eivät tietenkään uskoneet asiaa. (Jotain hyötyä pyhäkoulunopettajalta näyttämisessä.)

Lisäksi olen herättänyt luuloja älykkyydestäni. (Se johtuu luultavasti laseistani.) Viime syksynä eräissä bileissä joku tuli sönkkäämään: ”en ushkalla puhua shulle mitään, koshka olet kuulemma toshi viisash.” Viisas? Justiinsa juu. Eiköhän tämäkin ennakkoluulo karise, kun minuun tutustuu hieman lähemmin.

Mutta eipä siinä vielä kaikki. Viime aikoina olen saanut kuulla olevani lesbo tai vähintäänkin ”mieheksi pukeutuva nainen”. Ja kaikki tämä siksi, että olen käyttänyt kravattia. Ei ole reilua, ei.

Mitä sitten oikeasti olen? Olen kiltti, hiljainen tiukkapipohorobimboperverssi-
urpohippilesbonörttiporvaripissisälykköblondijunttirillipää, joka asuu naapurissasi, käyttää henkseleitä, kulkee nokka pystyssä eikä sano moi.

Perverssi pyhäkoulunopettaja?

Pitkä etsintä on päättynyt.

Mitä mä olen sulle sanonut?

Tästä lähin olen seurassasi hiljaa.

"Kaurahiutalehoro" *tirsk!*

Lähetä kommentti


www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos from oopa8000. Make your own badge here.
Sisäpiiri suosittelee