Pintaliito hiljenee Joulun viettoon
Joulu on perinteiden aikaa. Pukki kolkuttaa iltaisin lapsiperheiden ovia tuoden tonttujen Korvatunturilla tekemiä lahjoja lapsille. Vahvan brändin ansiosta lapset uskovat tekopartaan puetun naapurin sedän olevan aito ja alkuperäinen Joulupukki. Totuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää.
Ensinnäkin Joulupukki & CO. toimii kuin globaali oluen lisenssituotanto. Konseptia hieman lokalisoimalla Joulupukki voidaan monistaa lähes kaikkiin kristittyihin maihin. Hyvänä esimerkkinä Englanti, jossa Pukki käy tuomassa lahjat savupiipun kautta takkaan ripustettuihin sukkiin. Olisiko manchesteriläisellä puuvillateollisuudella tekemistä asian kanssa?
Suurin osa Joulupukin tuotannosta pyritään tekemään in house -tuotantona Suomessa. Joulupukin paja on ollut kasvuyritys jo vuosisatoja, mutta jostain syystä tuotanto on pidetty keskitetysti Korvatunturilla. Taloudellisesti järkevin vaihtoehto olisi siirtyä alihankintaan perustuvaan tuotantoketjuun, varsinkin kun tuotesortimentti kasvaa nopealla tahdilla. Jo pelkkien logistiikkakulujen perusteella voisi olettaa, että jatkossa tuotantoa on hajautettava. Tämä ei välttämättä tarkoita tuotannon siirtämistä halpatuotantomaihin.
Yhteen kuljetustapaan perustuva logistiikka on mennyttä aikaa. Tehokas logistinen organisointi globaalilla pelikentällä vaatii tehokkaita yhteistyökumppaneita, jotka pystyvät takaamaan suurienkin tavaravirtojen taitavan käsittelyn viidellä mantereella. Joulupukki kun ei taida tietää, mitä intermodal logistics tarkoittaa? Unohda jo se reki.
Tästä esimerkistä huomaamme, että heikollakin tavalla johdettu yritys voi olla kansainvälisesti menestyvä, jos brändi vain on kunnossa. Toivottavasti Joulupukin paja kehittää toimintatapojaan jatkossa. Näin voimme taata hyvän joulun kaikille maailman lapsille. Tämän ilmaisen konsultaation myötä: hyvää joulua kaikille!
t. Pintaliitodesignin väki
Ensinnäkin Joulupukki & CO. toimii kuin globaali oluen lisenssituotanto. Konseptia hieman lokalisoimalla Joulupukki voidaan monistaa lähes kaikkiin kristittyihin maihin. Hyvänä esimerkkinä Englanti, jossa Pukki käy tuomassa lahjat savupiipun kautta takkaan ripustettuihin sukkiin. Olisiko manchesteriläisellä puuvillateollisuudella tekemistä asian kanssa?
Suurin osa Joulupukin tuotannosta pyritään tekemään in house -tuotantona Suomessa. Joulupukin paja on ollut kasvuyritys jo vuosisatoja, mutta jostain syystä tuotanto on pidetty keskitetysti Korvatunturilla. Taloudellisesti järkevin vaihtoehto olisi siirtyä alihankintaan perustuvaan tuotantoketjuun, varsinkin kun tuotesortimentti kasvaa nopealla tahdilla. Jo pelkkien logistiikkakulujen perusteella voisi olettaa, että jatkossa tuotantoa on hajautettava. Tämä ei välttämättä tarkoita tuotannon siirtämistä halpatuotantomaihin.
Yhteen kuljetustapaan perustuva logistiikka on mennyttä aikaa. Tehokas logistinen organisointi globaalilla pelikentällä vaatii tehokkaita yhteistyökumppaneita, jotka pystyvät takaamaan suurienkin tavaravirtojen taitavan käsittelyn viidellä mantereella. Joulupukki kun ei taida tietää, mitä intermodal logistics tarkoittaa? Unohda jo se reki.
Tästä esimerkistä huomaamme, että heikollakin tavalla johdettu yritys voi olla kansainvälisesti menestyvä, jos brändi vain on kunnossa. Toivottavasti Joulupukin paja kehittää toimintatapojaan jatkossa. Näin voimme taata hyvän joulun kaikille maailman lapsille. Tämän ilmaisen konsultaation myötä: hyvää joulua kaikille!
t. Pintaliitodesignin väki
Oluen lisenssituot... ja minä olen usk... Ei vaan, olipa mainio kirjoitus. Antoisaa joulua Pintiksellekin!
Posted by
Anonyymi |
12:50 ip.
Lähetä kommentti