« Home | Oopa: Sänky on valmis » | Oopa: Pintis goes weppi 2.0 » | Oopa: Hämeessä painttia... » | Noumann: Saksannos » | Oopa: Äijäilyä ja ämmäilyä! » | Noumann: Ei tehdä halpista! » | Oopa: Blogimiitistä » | Oopa: Loftia peliin » | Oopa: Tarinoita ei mistään » | Oopa: Lisää vappukuvia »

Oopa: Auto harkinnassa

Olisi ehkä tarvetta autolle. Sitten tein laskelmia.
Auto: ~20 000e
-> 36kk maksuaikaa, 7% korko = ~570e/kk = 6840e /v
Verot: ~800e/v
Vakuutukset: 1200e/v
Rengas-, huolto- ja muut kulut: 800e/v
Km: 15 000 -> Bensakulut: ~1000e

Yhteensä: reilusti yli 10 000e/v


Laskelmien mukaan auton ylläpito maksaa siis 27e/pv. Melko iso raha. Taksilla matkustaminen on melko edullista. Laskinko ihan oikeasti oikein?

Tunnisteet: ,

No et.

No periaatteessa joo, mutta ei niitä renkaita ja muita tokikaan joka vuosi mene. Ja tuohan pitää paikkansa vaan ekat 3 vuotta. Mutta tulee siitä siltikin parikymppiä päivässä.
Ei se kyllä tunnu oikealta, ei se ihan noin kallista VOI olla. Paljonkos kilometrejä sä tuohon bensakuluun laskit?

Seppänen on laskeskellut taksin käytön kustannuksia vs. oman auton kustannuksia. Tiedä sitten miten paikkansapitävää, mutta suuntaa antavaa ainakin.

27 eurolla pääsee päiväsaikaan kuitenkin kulkemaan jo aika mukavasti (aloitusmaksu 4,50e + 1,16e/km), ja jos viikonloppuisin ei ajelisi niin sen 54 euroa voi jakaa viikolle - 27+10.40 / päivä - jolloin oltaisiin jo aika kivoissa lukemissa.

Mukavuutena vielä se, ettei tarvitse ottaa huomioon oman sijoituksen arvonlaskua, vakuutuksia, katsastuksia, huoltoja, renkaita, bensaa, tai sitä kun joku purkaa yöllä turhautumistaan maalipintaan...

Taksitaksat

Ai niin, ainahan on olemassa myös City Car Club.

Niin, ja tarkoitin tietysti että sillä 27 eurolla pääsee mukavasti kulkemaan TAKSIlla.

Oi miksei näitä kommenttejaan saa muokata?

Auton omistaminen ei ole tosiaan kovin halpaa, mutta toisaalta noissa laskelmissa unohdetaan kokonaan auton jäännösarvo. Erityisesti jos auto ei ole statussymboli, vaan ostettu nimenomaan liikkumisvälineeksi ja valittu oikein, hankintahinnan voi jyvittää reilusti pidemmälle ajalle kuin osamaksun pituudelle.

Esimerkiksi tuossa viitatussa Seppäsen laskelmassa auton hankintahinta jaetaan vain vuoden ajalle, ihan niin kuin halvimman mahdollisen auton ostaja jättäisi autonsa vuoden kuluttua läheiseen metsään ja hakisi kaupasta uuden. ;)

Itse ajelen rahoitusyhtiön pääosin omistamalla autolla, mutta jos olisin edellisen kerran autoa vaihtaessani tiennyt muuttavani näinkin lähelle keskustaa, olisi saattanut jäädä ostamatta koska nykyään auto jää kotiin jo varsin usein - tallissa seisovasta autosta maksaminenkin tuntuu varsin turhalta.

P.S. 800e vuodessa veroihin on varsin paljon, oma vajaan 2 tonnin kokonaispainoinen dieselautonikin kustantaa vain reilun 600e/v. Diesel valintana omilla kilometreilläni on taas ihan oma juttunsa.

Luvut on heitetty päästä. Bensakulut taisivat olla 15 000 km laskettu. Tuota jäännösarvoa en laskenut, joka on totta. Tarkoituksena oli osoittaa, että minulla pitää olla vuodessa 10 000e "käteistä", jotta voin "omistaa" auton.

Halvemmallakin pääsee, kun ostaa käytetyn ritsan. Pääasia oli vaan laskea itselleen, että pitää miettiä ja laskea aika paljon ennen autokauppaan menoa.

Mikä vakuutus maksaa noin käsittämättömästi? Kyllä jo tonnilla saa vakutuuksen, joka ei tosin ole näitä täyskaskoja.

Eikö valokuvaajan hommissa tuo auto ole myös työväline, jota voit sitten valtiolta periä takaisin?

~1ke ja vähän yli oli kaikki vakutuuslaskelmat. Tähänhän vaikuttaa auton hinta, turvallisuusvälineiden määrä (ABS, varashälytin yms.), omistajan ikä, bonukset, asuinpaikkakunta yms.

Harvasta autosta saa esim. ALV:n pois. Tällaisia ovat pakettiautot ja vastaavat, joissa ei yleensä saa olla viittä istuinta. Kilometrikorvaukset saa tietty nostaa verottomasti.

Työkuvioiden muuttuessa autoa harkitaan, ei osteta. Ainakaan vielä.

Eipä tuossa Oopan originaalissa ollut muuta oikeata arviota kuin MAHDOLLISESTI bensakulut. Kaikki muut oli pahasti yläkanttiin.

Omalle 10v vanhalle autolleni liikenne- ja Kaskovakuutus ovat yhteensä 600 vuodessa (Pohjolan Kevytkasko). Uusista autoista maksaa toki enempi.

JA varsinkin se jyvitys monelle vuodella on vaikeaa. Ei oikein voi arvioida muuta kuin että auton arvo laskee joka päivä, mutta vanhalla vähemmän kuin uudemmalla.

Esimerkiksi vakuutukset on ihan h*lvetin kalliita, kun sattuu olemaan alle 30 v. helsinkiläinen ensiauton omistaja. Ei paljon paina, että on aikoinaan ajanu ammatikseenkin.

Pistetääs uudet laskelmat:

Auto: 20 000e -> 36kk maksuaikaa
500e/kk -> 6000e/v

verot (tämä on vieläkin se ongelmallisin kohta): 500e/v

vakuutukset: Ilmeisesti halvimman vakuutuksen saa autokaupasta/lainan myöntäjältä. Skoda Roomsteriin kasko olisi ollut 55e/kk ->660e/v. Tämä ei ilmeiseti sisällä liikennevakuutusta, joka esim. Tapiolassa olisi 600e/vuodessa.

Laitetaan huoltokulut sitten vaikka nollaan ensimmäisenä vuonna.

Bensakulut ovat varmaan aikalailla tuon tonnin.

Yli yhdeksän tonnin paukkuu. Se olisi noin 750e/kk. Tosin Roomsterissahan mahtuisi nukkumaankin.

Kun nyt koko ajan puhutaan bensasta, niin silloin ajoneuvovero on vuoden 94 jälkeen käyttöönotetusta autosta 128 euroa vuodessa.

Ja kyllä nuo rahoituksen kylkiäisenä myytävät vakuutukset sisältävät liikennevakuutuksenkin, niissä vain ei kerry bonuksia. Eli jos bonuskertymällä ei ole merkitystä ja/tai on vahinkoaltis kuski, tuollainen pakettivakuutus kannattaa toki ottaa ja pääsee ainakin lyhyellä tähtäimellä tuntuvasti halvemmalla.

Lähetä kommentti


www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos from oopa8000. Make your own badge here.
Sisäpiiri suosittelee